Interactum Lectoraat

Kantelende Kennis op De Ranonkel, Someren

De Ranonkel startte een leertraject waarbij zij wilden bereiken dat de ontwikkelbehoefte van kinderen serieus genomen wordt en dat zij structurele inbreng krijgen in de vormgeving van ons onderwijs. Daartoe ging men actief op zoek naar de behoeften van kinderen, maar ook van ouders en collega's.

Ze communiceerden actief en professioneel over de wijze waarop zij hun vak uitoefenen en gingen daarbij op zoek naar de grenzen van henzelf, van kinderen, van collega's, van ouders en van andere betrokkenen bij het onderwijs. In de samenwerking met Pabo De Kempel gold dit in het bijzonder voor de studenten die hen in het kader van hun stage zouden bezoeken. De centrale onderzoeksvragen waren:

  1. Op welke wijze geven we de inbreng van kinderen een structurele plek in ons onderwijs?
  2. Wat heeft deze inbreng voor gevolgen voor ons onderwijs.

Lees verder: "Drie jaar kantelen, wat levert het op?"